Фізичний кабінет

                                                                                              
        ЗАТВЕРДЖЕНО
                                                                                  Наказом директора
                                                                                            від _________ № _______

ІНСТРУКЦІЯ
                                                 з охорони праці для вчителя фізики
1. ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ.
1.1.            Директор школи, його заступник з навчально-виховної праці, завідувач лабораторії, вчитель фізики, керівник гуртка зобов'язані забезпечити безпечні умови праці для проведення занять у кабінеті фізики і несуть особисту відповідальність за порушення норм охорони праці та санітарно-гігієнічних правил незалежно від того, призвели ці порушення до нещасного випадку чи ні.
1.2.            Директор школи зобов'язаний організувати щорічне комісійне приймання кабінету (лабораторії) до нового навчального року, а також щорічну перевірку стану заземлення електрообладнання та перевірку опори ізоляції електромереж.
1.3.            Завідуючий кабінетом (учитель) фізики вживає необхідних заходів для створення здорових та безпечних умов для проведення занять, забезпечує виконання інструкцій щодо охорони праці та санітарно-гігієнічних заходів;
-                                 проводить заняття та роботи за наявності відповідного обладнання та інших умов, передбачених правилами та нормами праці;
-                                 забезпечує безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів;
-                                 здійснює інструктажі учнів з подальшим оформленням у журналі; негайно сповіщає керівників закладу про кожний нещасний випадок.
1.4.             Лаборант працює під безпосереднім керівництвом завідуючого кабінетом (учителя) фізики, відповідає за правильність зберігання та експлуатації устаткування, підготовку його для виконання лабораторних  і практичних робіт, демонстраційних дослідів, забезпечує профілактичне обслуговування приладів та апаратури, пристроїв та приладдя; наявність засобів надання першої допомоги та протипожежного інвентарю, стежить за виконанням учнями правил безпеки та санітарно-гігієнічних заходів.
1.5.    Живлення користувачів енергії має здійснюватися тільки від розподільних щитів та приладів, які мають суцільні огорожі, замикаються на замок та позначені відповідними записами.
1.6.    На робочі столи учнів має подаватися напруга не вище 42 В змінного струму і не вище 110 В постійного струму. Електроустаткування кабінету з напругою живлення вище вказаних значень заземлюється.
1.7.    Забороняється розміщувати електророзетки в безпосередній близькості від стояків водопровідних та опалювальних систем, радіаторів та раковин.
1.8.    Для забезпечення пожежної безпеки кабінети (лабораторії) фізики комплектуються протипожежним інвентарем та вогнегасниками.
1.9.    Забороняється  використовувати  кабінети   фізики  для  проведення  занять  з  інших предметів, зборів.
2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ.
2.1.    Завідувач кабінетом (учитель) фізики повинен:
      при проведені занять, виконанні демонстраційних дослідів, при постановці й проведенні лабораторних і практичних робіт провести з тими, кого навчають, інструктаж з охорони праці;
      переконатися у справності електроустаткування, апаратури, приладів, пристроїв;
      перед виконанням робіт ознайомити тих, кого навчають, з їх змістом і ходом виконання;
      перед початком усіх видів робіт перевірити відсутність напруги між усіма фазами і кожною фазою відносно землі або нульового проводу на ділянці роботи.
3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ.
3.1.    Виконання і контроль за підготовкою, проведенням занять, дослідів та інших видів робіт здійснюється учителем фізики.
3.2.    Перебування тих, кого навчають, у приміщені кабінету (лабораторії) фізики й у лаборантській допускається тільки в присутності завідувача кабінетом або вчителя.
3.3.    Учні зобов'язані:
     не приступати до виконання робіт без дозволу вчителя;
     не залишати робочого місця без дозволу вчителя;
     користуватися інструментом тільки з ізольованими ручками;
      розміщувати прилади, матеріали, устаткування на своєму робочому місці так, щоб уникнути їхнього падіння;
     не вмикати джерела електроживлення без дозволу вчителя.
3.4.    Переключення  в  електричних  схемах  устаткування  кабінету  здійснюється  тільки вчителем.
3.5.    Увімкнення електроустаткування здійснюється послідовно від загального вимикача до вимикачів ланцюгів, які відходять. Вимкнення відбувається в зворотному порядку. Перед увімкненням загального вимикача потрібно переконатися в тому, що всі інші вимикачі відімкнені.
3.6.    При збиранні експериментальних установок використовувати дроти з наконечниками й запобіжними чохлами, з міцною ізоляцією без видимих ушкоджень.
3.7.    Джерело струму до електроланцюга підключати останнім. Зібраний ланцюг вмикати тільки після перевірки і з дозволу вчителя. Наявність напруги в ланцюзі слід перевіряти тільки приладами або покажчиками напруги.
3.8.    Для приєднання споживачів до мережі користуватися штепсельними з'єднаннями.
3.9.    При проведенні дослідів не допускати граничних навантажень вимірювальних приладів вище зазначених позначок на шкалі приладів.
3.10.    При роботі з електричними машинами дотримуватися заходів безпеки, які запобігають травмуванню тих, кого навчають, частинами машини, що обертаються, зберігати цілісність і кріплення захисних пристосувань та огороджень. Не нахилятися до частин машини, які обертаються.
3.11.    Під час робіт користуватися тільки справними приладами й обладнанням.
3.12.    Не торкатися неізольованих елементів ланцюга, які перебувають під напругою. Не здійснювати приєднання в ланцюгах машин до вимкнення джерела електроживлення.
3.13.    Не торкатися корпусів стаціонарного електроустаткування, затискачів відімкнених конденсаторів.
3.14.    Виявивши несправність в електроприладах, які знаходяться під напругою, негайно вимкнути джерело електроживлення та повідомити вчителя.
3.15.    У необхідних випадках робити огорожу безпосередньо робочого місця від не вимкнутих частин електроприладів переносними ширмами, щитками та ін., вивішувати плакати "Працювати тут".
4.    ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ.
4.1.    Вимкнути джерело електроживлення, після чого проводити розбирання електроланцюгів.
4.2.    Ретельно прибрати робоче місце.
4.3.    Виходити з кабінету тільки з дозволу вчителя.
5. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ, ПРИ ПОЖЕЖАХ.
5.1.    При виникненні аварій:
     не спрацюванні захисту;
     при перевантаженнях;
     коротких замкненнях електромережі, електричних машин і трансформаторів;
     займанні ізоляції;
     попаданні під напругу і т. п. потрібно негайно натиснути кнопку аварійного вимкнення та слід ужити дії в залежності від характеру аварії:
      надання першої допомоги потерпілим;
      ліквідувати центр пожежі;
      місцеве вимкнення пошкодженого обладнання та вивезення його для ремонту.
5.2.    Роботу в аварійних випадках, а також короткочасні роботи з ліквідації несправностей обладнання, які можуть привести до аварії, дозволяється проводити без попереднього запису в оперативному журналі не менше ніж двома особами з кваліфікаційною групою не нижче 3.
5.3.    Роботи в аварійних ситуаціях і випадках потрібно проводити з виконанням усіх технічних заходів, які забезпечують безпеку їхнього виробництва, з наступним оформленням запису в оперативному журналі.


 

 




Немає коментарів:

Дописати коментар

  «Затверджую» ______________ 20 22 р. План роботи методичного об’єднання вчителів фізики та астрономії на 2022-23 навчальний рік ...